Bovallius

Bovallius-ammattiopiston tavoitteet ja toimenpiteet: 


1. Lisätä digitaalisten välineiden käyttöä ja kehittää digitalisuutta hyödyntäviä pedagogisia toimintamalleja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvan oppimiseen ja ohjaukseen liittyen (työssäoppiminen tai oppisopimuskoulutus). Kehitetään YTO- ja ammatillisten aineiden integrointia työssäoppimisen yhteydessä toteutettavaksi. 

Toimenpiteet: 
  • Pilotoidaan digitaalisten välineiden käyttöä työssäoppimisympäristöissä (esim. iPad ja älypuhelimet) ja hyödynnetään niissä erilaisia sovelluksia (esim. WhatsApp, FaceTime, iMovie) sekä SEPPO-pelialustaa. Kehitetään pelillistämisen kautta pedagogisia malleja YTO- ja ammatillisten aineiden integroitiin työssäoppimisen yhteydessä toteutettavaksi. 
  • Benchmarkataan muiden toimijoiden aiemmin kehittämiä toimintamalleja; otetaan sopivat ja  edelleen kehitettävissä olevat toimintamallit käyttöön. 
  • Hankitaan tarvittavia tietoverkkoresursseja, laitteita, ohjelmia, sovelluksia ja lisenssejä. 
  • Rakennetaan SEPPO-pelialustalle oppilaitoksessa ja verkostossa yhteisesti jaettavia pelejä 
  • Pilotoidaan ja kehitetään ammatillisen perustutkintokoulutuksen lisäksi myös VALMA- ja TELMA-koulutuksiin sisältyvään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista. 

2. Lisätä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajien (työpaikkaohjaajien ja -kouluttajien sekä oppilaitoksen opetus- ja ohjaushenkilöstön) osaamista digitaalisten välineiden käyttämiseen työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukemisessa ja ohjaamisessa.  

Toimenpiteet: 
  • Päivitetään toimijoiden osaaminen siitä, mikä on viimeisintä ja ajankohtaisinta erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden digitaalisia välineitä hyödyntävässä oppimisen tukemisessa ja ohjaamisessa. Hankkeen kehittäjät osallistuvat ITK-konferenssiin vuonna 2016 ja 2017 ja mahdollisesti muihinkin kotimaisiin digitaalisen oppimisen seminaareihin ja tapahtumiin.  
  • Järjestetään koulutusta ja ohjausta työssäoppimistilanteisiin. 
  • Hyödynnetään Erityisen osaava työpaikkaohjaaja -hankkeessa tuotettuja malleja ja sovelletaan niihin digitaalisia ratkaisuja. 

3. Tukea digitaalisilla ratkaisuilla yksilöllisiä opintopolkuja ja opiskelijan yksilöllisiä oppimisen tapoja sekä parantaa työpaikalla tapahtuvan oppimisen laatua. 

Toimenpiteet:
  • Pilotoidaan sovellusten käyttöä oppijan osaamisen tunnustamisen kautta suunnitellun opintopolun tukemiseksi.  
  • Pilotoidaan oppijoiden omien laitteiden käyttömahdollisuuksia. 
  • Parannetaan ja reaaliaikaistetaan itsearviointia ja palautteen antamista digitaalisten ratkaisujen kautta. 


4. Lisätä ja vahvistaa digitaalisilla ratkaisuilla työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjausta ja parantaa sen laatua. 

Toimenpiteet:
  • Pilotoidaan mobiilia videoviestintää koulun ja työpaikan välillä (esim. videopuhelut). 
  • Hankitaan pilotoinnissa käytettävät erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukemiseen ja ohjaamiseen soveltuvat digitaaliset välineet ja sovellukset (esim. kommunikaatiota tukevat sovellukset, luku- ja kirjoitustaidottomien opiskelijoiden työssä opitun osoittamiseen ja raportointiin soveltuvat sovellukset) pilotointia tekevien opiskelijoiden, työpaikkaohjaajien ja -kouluttajien sekä oppilaitoksen opetus- ja ohjaushenkilöstön käyttöön.  

5. Ottaa käyttöön erilaisia digitaalisia välineitä ja sovelluksia erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvan oppimisen (oppisopimuskoulutus ja työssäoppiminen) tukemiseen ja ohjaamiseen sekä kehittää ja pilotoida tähän liittyen niiden pedagogisia käyttötapoja. 

Toimenpiteet: 
  • Kehitetään työpaikkaohjaajien ja -kouluttajien osaamista digitaalisten välineiden hyödyntämiseen erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaamisessa kehittämällä edelleen hankeverkoston oppilaitoksissa aiemmin kehitettyjä työpaikkaohjaajien koulutusmalleja ja -materiaaleja (esim. Erityisen osaava työpaikkaohjaaja -hankkeessa kehitettyjen työpaik-kaohjaajakoulutuksen ja työssäoppimisen materiaalien kehittäminen ja digitalisoiminen). 
  • Pilotoidaan työssäoppimispaikalle soveltuvia uusia ratkaisuja erityistä tukea tarvitsevan oppijan tueksi esim. työtehtävien mallintaminen ja visualisointi 3D-tulostimen tai virtuaalilasien avulla. 
  • Arvioidaan kehittämistoimintaa, pilotointien kokemuksia ja kehitettyjä pedagogisia menetelmiä ja malleja jatkuvasti sekä itsearviointina että hankeverkoston verkostotapaamisissa. 

6. Kokemusten ja kehittämistyön tulosten (pedagogisten toimintatapojen ja mallien) jakaminen ja levittäminen hankeverkostossa ja verkossa sekä muiden ammatillisten oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstölle. 

Toimenpiteet:
  • Osallistutaan hankeverkoston yhteiseen työskentelyyn ja jaetaan ja levitetään kokemuksia ja osaa-mista hankeverkostossa ja verkossa.  
  • Hankkeessa tuotettua osaamista sekä pedagogisia malleja ja toimintatapoja tuotteistetaan ja levitetään ammatillisiin oppilaitoksiin ja työpaikoille ammatillisen erityisopetuksen asiantuntijapalveluina. Palvelut voivat olla koulutuksia, konsultaatiota tai materiaalia. 
Lisätietoja: Mari Luokkanen, etunimi.sukunimi@bovallius.fi