Keskuspuisto

Hankkeen tavoitteet Keskuspuiston ammattiopistossa


1 Ottaa käyttöön ja kehittää digitaalisia pedagogisia ratkaisuja erityistä tukea tarvitsevien
opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukemiseen huomioiden TOP-prosessin
eri vaiheet ja eri toimijat (työpaikkaohjaajat, opettajat ja opiskelijat).

Toimenpiteet:

  • Järjestetään aloituspaja, joissa tehdään tarkennettu työsuunnitelma. Kirkastetaan hankkeen tavoite ja tunnistetaan ne TOP-prosessin vaiheet, jossa digitaalisten ratkaisujen käyttö on mahdollista. Arvioidaan millä aloilla opiskelija, opettaja ja työssäoppimisen ohjaaja hyötyisivät eniten pilottivaiheessa tehtävästä digitaalisesta kehittämisestä.
  • Valitaan ensimmäisen pilotin osallistujat (opettajat, opiskelijat, työelämäkumppanit).
  • Kartoitetaan kehittämistavoitteet suhteessa olemassa olevaan osaamiseen sekä käytettävissä olevaan laitekantaan nähden.
  • Kartoitetaan aiemmissa kehittämishankkeissa syntyneet hyvät käytännöt. Benchmarkataan hyvät käytännöt soveltuvin osin 
  • Tehdään benchmarkkausten perusteella koulutusalakohtaiset tarkennetut toimintasuunnitelmat ja määritellään, mitä ohjausmenetelmiä ja digitaalisia ratkaisuja Keskuspuiston ammattiopistossa tullaan hyödyntämään ja soveltamaan.
  • Kehitetään digitaalisten välineiden käyttöä työssäoppimisessa (mm. tabletit ja älypuhelimet). Hyödynnetään monipuolisesti erilaisia sovelluksia ammatillisen kasvun ja osaamisen dokumentoinnissa.


2 Lisätä opettajien ja työpaikkaohjaajien osaamista digitaalisten välineiden käyttämiseen
erityistä tukea tarvitsevan työssäoppijan ohjaamisessa

Toimenpiteet:

  • Määritellään digitaalisen osaamisen taso, johon pyritään koko oppilaitoksen tasolla. Tason määrittely tapahtuu hankkeen aikana saatujen sovellusten käyttökokemusten pohjalta. Keskuspuiston ammattiopiston käyttämistä sovelluksista tehdään lopputuotoksena ohjeistus, missä määritellään työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukemiseen soveltuvimmat digitaaliset mahdollisuudet.
  • Hankitaan osaaminen digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoon ja soveltamiseen.
  • Toteutetaan valmennukset opettajille, opiskelijoille ja työvalmentajille (mm. kommunikaatiota tukevat sovellukset, kuva- ja videoratkaisut, simuloidut tai virtuaaliset oppimisympäristöt, soveltuva robotiikka, videoCV:t, näyteportfoliot, raportointi/kehittymisen seuranta ja dokumentointi ja lisätty todellisuus).
  • Toteutetaan valmennus työpaikkaohjaajille (digilaitteita hyödyntäen toteutettu työpaikkaohjaajakoulutus, yhteydenpidon erilaiset mahdollisuudet, oppimisen dokumentointi).


3 Tukea digitaalisilla ratkaisuilla yksilöllisiä opintopolkuja

Toimenpiteet:

  • Räätälöidään yksilöllistä opintopolkua tukevat oppimis- ja ohjausprosessit sähköiseen ympäristöön (koulutusala- ja opiskelijakohtaiset).
  • Luodaan tarpeellista sähköistä oppimateriaalia työpaikalla hyödynnettäväksi ja sovitaan ohjauksen toteuttamisen tavat.
  • Opettajat, opiskelijat, työpaikkaohjaajat ja työvalmentajat kokeilevat ja soveltavat digitaalisia ratkaisuja monipuolisin ja tarpeen mukaisin tavoin työssäoppimisen aikana. Näiden kokemusten pohjalta kehitetään uusia pedagogisia käyttötapoja.
  • Kehitetään opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja työllistymismahdollisuuksia työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohessa digitaalisen ohjauksen ja välineistön avulla (eCV, suosittelijat)
  • Kartoitetaan pelillisyyden toimivat käyttömahdollisuudet TOPjaksojen ohjauksen tueksi


4 Lisätä ja vahvistaa työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjausta ja parantaa sen laatua
ja ottaa käyttöön erilaisia digitaalisia välineitä ja sovelluksia erityistä tukea
tarvitsevien opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukemiseen

Toimenpiteet:

  • Kehitetään uusien tutkinnon perusteiden mukaisten työelämätaitojen kokonaisuuden opetukseen digitaalista sisältöä 
  • Mahdollistetaan digitaalisen ohjauksen/sovellusten avulla myös YTO-aineiden suorittaminen osaksi työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen
  • Arkipäiväistetään tieto- ja viestintätekniikan ja sosiaalisen median käyttö osaksi työpaikalla tapahtuvaa oppimista

5 Kokemusten ja kehittämistyön tulosten jakaminen ja levittäminen hankeverkostossa ja verkossa muiden ammatillisten oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstölle
  • Keskuspuiston ammattiopiston opetushenkilöstöltä, työelämän edustajilta sekä opiskelijoilta kerätään jatkuvaa palautetta kokemuksista. Arviointipäiviä järjestetään puolivuosittain.
  • Hankkeen lopussa arviointitieto ja kokemukset kerätään yhteen ja kokemuksia jaetaan talon sisäisissä koulutuksissa.
  • Hyväksi havaittujen käytäntöjen pohjalta tehdään esitys talon pedagogiselle johdolle toimivien digitaalisten ratkaisujen vakiinnuttamiseksi työpaikalla tapahtuvan oppimisen tueksi.
  • Osallistutaan kehittämishankkeen aikana verkoston yhteiseen työskentelyyn ja jaetaan kokemuksia ja osaamista verkoston ulkopuolelle.

Lisätietoja: Karoliina Oksanen, etunimi.sukunimi@keskuspuisto.fi