Optimas mål och ätgärder:
1. Utveckla pedagogiska handlingsplaner av digitala verktyg i stöd och handledning i arbetsförlagt lärande bland studerande med behov av särskilt stöd
- Optimas delmål: Utveckling av lärprocessen och lärande i arbetet.
- Konkreta åtgärder: Processer för inlärning i arbetet gås igenom och utvecklas så att de beaktar användningen av digitala verktyg och individuella och flexibla lösningar. Benchmarking och kartläggning av goda modeller.
- Optimas delmål: Genomgång av processer, information till studerande och arbetsliv
- Konkreta åtgärder: Skapa klara instruktioner/”how to do it” av de digitala verktygens användning. Arbetsgrupp bildas.
2. Öka handledarnas kunnande av digitala verktygen i stöd och handledning av lärande på arbetsplatsen.
- Optimas delmål: Kartlägga utbildnings- och coachningsbehovet
- Konkreta åtgärder: Personalens och handledarnas IKT kompetenser kartläggs och coachning sker under projekttiden.
- Optimas delmål: Öka den undervisande och handledande personalens IKT-pedagogiska och handledningskompetenser.
- Konkreta åtgärder: Ordna utbildningar och workshops för handledare. Temavis workshops enligt behovskartläggningen av kompetensbehov. Utveckla tillämpningen av lärmiljön Itslearning och Wilma som ett verktyg för hela lärprocessen; dokumentering av lärande, respons, och bedömning. Deltagit i externa utbildningar, seminarier och konferenser.
3. Stöda genom digitala verktyg individuella studievägar och metoder för individuellt lärande, samt att förbättra kvaliteten av det lärande som sker på arbetsplatsen.
- Optimas delmål: Utveckla en klar PSP praxis i vilken behov, förutsättningar och intresse för användningen av digitala verktygen är kartlagda och som stöder kompetensbarhet.
- Konkreta åtgärder: Arbetsgrupp granskar befintlig PSP process, utvecklar bedömningsverktyg för användning av IKT verktyg. Utvecklar karta för flexibla lösningar.
- Optimas delmål: Studerandes möjlighet att påverka användningen av digitala verktyg på arbetsplatsen och därmed ökat användarvänlighet och tillgängligheten.
- Konkreta åtgärder: Studerande tas med i planeringen, de har aktiv roll i testningen och påverkningsmöjligheter i valet av digitalt verktyg.
4. Öka och förstärka genom digitala verktyg handledningen av studier på arbetsplatsen och dess kvalitet
- Optimas delmål: Öka de studerandes IKT färdigheter av IKT kompetenser för trygg och säker användning.
- Konkreta åtgärder: I de förberedande studierna får studerande testa och lära sig de digitala verktyg som används under lärande i arbetet.
- Optimas delmål: Optima har infört handledningsverktygen som en naturlig dela av utbildningen.
- Konkreta åtgärder: Handleda studerande i användandet av itslearning och Wilma, handleda i användandet av övriga verktyg.
- Optimas delmål: Kunnandet om arbetssäkerhet, cybersäkerhet och sekretessfrågor har ökat.
- Konkreta åtgärder: Skapande av lättläst material om cybersäkerhet. Ingår i ”how to do it” materialet.
5. Ta i bruk olika digital verktyg och appar för studerande med behov av särskilt stöd, samt att utveckla och pilotera den pedagogiska tillämpningen
- Optimas delmål: Inom projektet har man testat olika program för olika handledningssituationer.
- Konkreta åtgärder: Program och appar: Wilma, undervisningsspel. Övrigt: kamera, filmning, robotar
6. Delgivning och spridning av erfarenheter och utvecklingsarbetes resultat * i AMEO nätverket * personal inom andrastadiet yrkesutbildning * övriga handledare på arbetsplatser som arbetar med studerande i behov av särskilt stöd
- Optimas delmål: Öka kunnandet om tillgänglighet, IKT pedagogiska lösningar och handledning av studerande med särskilda behov.
- Konkreta åtgärder: Ordna personalfortbildning för den pedagogiska personalen och arbetsplatshandledare. Verksamheten riktar sig även till Optimas samarbetsnätverk och man utvecklar genom projektet även Optimas experttjänster.
- Optimas delmål: Utveckla och förstärka samarbetet inom AMEO nätverket.
- Konkreta åtgärder: Delta i AMEO nätverkets projektmöten, dela goda modeller och pedagogiska lösningar.
Tilläggsinformation: Anki Sundqvist, fornamn.efternamn@optimaedu.fi