Optima

Optimas mål och ätgärder:


1. Utveckla pedagogiska handlingsplaner av digitala verktyg i stöd och handledning i arbetsförlagt lärande bland studerande med behov av särskilt stöd   
  • Optimas delmål: Utveckling av lärprocessen och lärande i arbetet.  
    • Konkreta åtgärder: Processer för inlärning i arbetet gås igenom och utvecklas så att de beaktar användningen av digitala verktyg och individuella och flexibla lösningar. Benchmarking och kartläggning av goda modeller. 
  • Optimas delmål: Genomgång av processer, information till studerande och arbetsliv  
    • Konkreta åtgärder: Skapa klara instruktioner/”how to do it” av de digitala verktygens användning. Arbetsgrupp bildas. 

2. Öka handledarnas kunnande av digitala verktygen i stöd och handledning av lärande på arbetsplatsen. 
  • Optimas delmål: Kartlägga utbildnings- och coachningsbehovet  
    • Konkreta åtgärder: Personalens och handledarnas IKT kompetenser kartläggs och coachning sker under projekttiden. 
  • Optimas delmål: Öka den undervisande och handledande personalens IKT-pedagogiska och handledningskompetenser.   
    • Konkreta åtgärder: Ordna utbildningar och workshops för handledare. Temavis workshops enligt behovskartläggningen av kompetensbehov.  Utveckla tillämpningen av lärmiljön Itslearning och Wilma som ett verktyg för hela lärprocessen; dokumentering av lärande, respons, och bedömning. Deltagit i externa utbildningar, seminarier och konferenser.  

3. Stöda genom digitala verktyg individuella studievägar och metoder för individuellt lärande, samt att förbättra kvaliteten av det lärande som sker på arbetsplatsen.  
  • Optimas delmål: Utveckla en klar PSP praxis i vilken behov, förutsättningar och intresse för användningen av digitala verktygen är kartlagda och som stöder kompetensbarhet. 
    • Konkreta åtgärder: Arbetsgrupp granskar befintlig PSP process, utvecklar bedömningsverktyg för användning av IKT verktyg. Utvecklar karta för flexibla lösningar.  
  • Optimas delmål: Studerandes möjlighet att påverka användningen av digitala verktyg på arbetsplatsen och därmed ökat användarvänlighet och tillgängligheten.  
    • Konkreta åtgärder: Studerande tas med i planeringen, de har aktiv roll i testningen och påverkningsmöjligheter i valet av digitalt verktyg.  

4. Öka och förstärka genom digitala verktyg handledningen av studier på arbetsplatsen och dess kvalitet 
  • Optimas delmål: Öka de studerandes IKT färdigheter av IKT kompetenser för trygg och säker användning. 
    • Konkreta åtgärder: I de förberedande studierna får studerande testa och lära sig de digitala verktyg som används under lärande i arbetet. 
  • Optimas delmål: Optima har infört handledningsverktygen som en naturlig dela av utbildningen. 
    • Konkreta åtgärder: Handleda studerande i användandet av itslearning och Wilma, handleda i användandet av övriga verktyg. 
  • Optimas delmål: Kunnandet om arbetssäkerhet, cybersäkerhet och sekretessfrågor har ökat.  
    • Konkreta åtgärder: Skapande av lättläst material om cybersäkerhet. Ingår i ”how to do it” materialet. 

5. Ta i bruk olika digital verktyg och appar för studerande med behov av särskilt stöd, samt att utveckla och pilotera den pedagogiska tillämpningen 
  • Optimas delmål: Inom projektet har man testat olika program för olika handledningssituationer. 
    • Konkreta åtgärder: Program och appar: Wilma, undervisningsspel. Övrigt: kamera, filmning, robotar

6. Delgivning och spridning av erfarenheter och utvecklingsarbetes resultat * i AMEO nätverket  * personal inom andrastadiet yrkesutbildning * övriga handledare på arbetsplatser som arbetar med studerande i behov av särskilt stöd  
  • Optimas delmål: Öka kunnandet om tillgänglighet, IKT pedagogiska lösningar och handledning av studerande med särskilda behov. 
    • Konkreta åtgärder: Ordna personalfortbildning för den pedagogiska personalen och arbetsplatshandledare. Verksamheten riktar sig även till Optimas samarbetsnätverk och man utvecklar genom projektet även Optimas experttjänster. 
  • Optimas delmål: Utveckla och förstärka samarbetet inom AMEO nätverket. 
    • Konkreta åtgärder: Delta i AMEO nätverkets projektmöten, dela goda modeller och pedagogiska lösningar. 

Tilläggsinformation:  Anki Sundqvist, fornamn.efternamn@optimaedu.fi