Validia

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet Validia Ammattiopistossa 


1. Kehittää digitaalisten välineiden käytön pilotointien pohjalta pedagogisia toimintamalleja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvan oppimisen (työssäoppiminen ja mahdollisesti myös oppisopimuskoulutus) tukemiseen ja ohjaamiseen. 

Toimenpiteet: 
  • Uusien pelillisten ratkaisujen kehittäminen: suunnitellaan Seppo-pelialustalle työssäoppimista tukevia, ongelmanratkaisutaitoja ja tiimityöskentelyä harjaannuttavia pelejä. Uusia pedagogisia malleja kehitetään erityisesti logistiikan perustutkinnon ja tieto- ja viestinnän perustutkinnon puolella. Lisäksi kehitystyössä on mukana kielten opettajia sekä uraohjaaja. 
  • Kehitetään digitaalisten välineiden käyttöä työssäoppimisessa (mm. tabletit ja älypuhelimet). Työssäoppimisympäristöissä hyödynnetään monipuolisesti erilaisia sovelluksia ammatillisen kasvun ja osaamisen dokumentoinnissa (tuotoksina videoblogit ym. portfolioihin siirrettävät digitaaliset aineistot). Reaaliaikaiset ohjauskeskustelut videon välityksellä otetaan mukaan tukemaan esteetöntä oppimista. 
  • Benchmarkataan erityisopetukseen sovellettavissa olevat, aiemmin kehitetyt toimintamallit 

2. Lisätä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajien (työpaikkaohjaajien ja -kouluttajien sekä oppilaitoksen opetus- ja ohjaushenkilöstön) osaamista digitaalisten välineiden käyttämiseen työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukemisessa ja ohjaamisessa. 

Toimenpiteet: 
  • Pilottiryhmien opettajien ohjaus, tvt-tukihenkilöiden hyödyntäminen 
  • Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen pilottitoiminnan kautta 
  • Työpaikkaohjaajakoulutuksen digitaalisten materiaalien kehittäminen (mm. Bovalliuksen, Kiipulan ja Keskuspuiston työpaikkaohjaajahankkeiden tulosten hyödyntäminen) 

3. Tukea digitaalisilla ratkaisuilla yksilöllisiä opintopolkuja ja opiskelijan yksilöllisiä oppimisen tapoja sekä parantaa työpaikalla tapahtuvan oppimisen laatua. TOIMENPITEET: 

Toimenpiteet: 
  • Digitaalisen ohjauksen mallien kehittäminen yto-aineiden opiskeluun työpaikoilla 
  • Digitaalisten ratkaisujen kehittäminen työanalyysin hyödyntämisessä opiskelijan ohjauksen tukena työpaikoilla 
  • Digitaalisia ratkaisuja opiskelijan yksilöllisen työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnittelun, ohjauksen ja dokumentoinnin tueksi (hops) 

4. Lisätä ja vahvistaa digitaalisilla ratkaisuilla työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjausta ja parantaa sen laatua. 

Toimenpiteet: 
  • Kaikkien tavoitealueiden toimenpiteet parantavat työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjausta ja laatua. Tämän tavoitealueen toimenpiteet sisältyvät muihin tavoitealueisiin. Toimenpiteisiin sisällytetään palautteen keruu opiskelijoilta, työpaikkaohjaajilta ja ohjaavilta opettajilta. 

5. Ottaa käyttöön erilaisia digitaalisia välineitä ja sovelluksia erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvan oppimisen (oppisopimuskoulutus ja työssäoppiminen) tukemiseen ja ohjaamiseen sekä kehittää ja pilotoida tähän liittyen niiden pedagogisia käyttötapoja. 

Toimenpiteet:  
  • Pilotoidaan 360-kuvattuja virtuaaliympäristöjä opiskelijan perehdyttämisessä uuteen työssäoppimispaikkaan. 360-kuvauksien avulla (esim. www.visumo.fi ) ammattialan sähköiset materiaalit saadaan jäsenneltyä visuaalisesti selkeästi.  
  • Tabletteja hyödynnetään monipuolisesti työpaikalla tapahtuvan oppimisen etäohjauksessa. Erityisesti hyödynnetään kuva- ja videomateriaalia, josta hyötyvät erityisesti opiskelijat, joilla on luku- ja kirjoitustaidon puutteita tai maahanmuuttajatausta. 

6. Kokemusten ja kehittämistyön tulosten (pedagogisten toimintatapojen ja mallien) jakaminen ja levittäminen hankeverkostossa ja verkossa sekä muiden ammatillisten oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstölle. 

Toimenpiteet: 
  • Osallistutaan hankeverkoston yhteiseen työskentelyyn ja jaetaan ja levitetään kokemuksia ja osaamista verkkopalveluissa, hankeverkostossa sekä alueellisissa koulutuksissa ja muissa tapahtumissa. 
Lisätietoja: Jarkko Korhonen, etunimi.sukunimi@eduvalidia.fi